RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA
MALAYSIA TAHUN 5
Tarikh : 1 Oktober 2012
Masa : 1100-1130 (30 minit)
Kelas : 5 Merah
Bilangan murid : 38 orang
Mata Pelajaran : Bahasa Malaysia
Tema /Tajuk :
Sekolah
Sub tajuk : Aktiviti di bilik darjah
Pengetahuan Sedia Ada: i. Murid pernah membaca petikan berbentuk cerita
semasa tahap 1
ii. Murid pernah mengunjungi bilik
darjah sekolah
Hasil Pembelajaran : i. Mentafsir gambar serta
meneliti gambar dengan lebih terperinci dan tersusun
ii. Menyenaraikan sekurang-kurangnya 5 kata kerja
berpandukan gambar
iii.
Mengembangkan kata kerja hingga menjadi ayat yang lengkap
iv. Menambah dan meluaskan
pengetahuan murid dalam perbendaharaan kata,
perkembangan bahasa dan
tulisan.
Fokus Utama
:
8.1 Membina dan menulis
perkataan, ayat tunggal dan ayat majmuk.
Aras 3 ( i )
Membina ayat majmuk dan ayat tunggal dengan peluasan subjek dan
predikat.
Fokus Sampingan :
8.1 Membina dan menulis perkatan, ayat tunggal dan ayat
majmuk.
Aras 2 ( i )
Membina ayat majmuk dengan menggunakan kata hubung.
Sistem Bahasa:
Tatabahasa : Kata kerja
Kosa kata :menyapu,menyusun,menghias,mengelap,menampal,memadam
Pengisian Kokurikulum :
i) Ilmu : Pendidikan Moral, Pendidikan Kesihatan
ii) Nilai murni :
Kebersihan, menjaga keselamatan diri,
kerjasama,
iii ) Penggabungjalinan : Aspek
tatabahasa dan kosa kata .
Kemahiran Bernilai Tambah :
1. Kemahiran Berfikir –
Menjana idea, mengenal pasti, menyenarai
2. Kemahiran Teknologi
Maklumat dan Komunikasi
3. Kemahiran Belajar Cara
Belajar – membina maklumat
4. Kemahiran melihat,
mendengar, bertutur, menulis
Bahan Bantu Mengajar : LCD, laptop, lembaran kerja
Penyampaian/
Masa
|
Isi
Pelajaran/Kemahiran
|
Aktiviti
Pengajaran & Pembelajaran
|
Catatan
|
||||||||||||||
Set
induksi
(4
minit)
|
Guru menayangkan video
klip yang menggambarkan situasi di bilik darjah. Berdasarkan tayangan, guru
menanyakan beberapa soalan :
1. Adakah kamu
menonton wayang di pawagam?
2. Apakah yang
dilakukan oleh murid-murid dalam gambar?
3. Di manakah aktiviti
dalam gambar ini berlaku?
|
1. Guru menayangkan video klip yang
berkaitan dengan taman permainan dan bersoal jawab tentangnya.
2. Guru mengaitkannya dengan kemahiran
membina ayat berdasarkan gambar yang bertajuk Bilik Darjah Sekolah.
|
ABM :
laptop, skrin
Kemahiran :
melihat, mendengar dan
bertutur.
|
||||||||||||||
Langkah
1
( 5
minit)
|
Menyenaraikan
kata kerja berdasarkan gambar yang dipaparkan melalui skrin.
1. Menyapu
2. Menghias
3. Menyusun
4. Memadam
5. Mengelap
|
1. Guru mempamerkan slaid power point tentang
suasana di bilik darjah.
2.
Guru meminta murid menyenaraikan kata kerja berpandukan gambar pada
slaid.
3. Murid memberikan sekurang-kurangnya
lima kata kerja.
4. Guru memberi respon terhadap semua jawapan
murid.
5. Guru menghuraikan nilai yang sesuai yang
diterapkan dalam gambar.
|
ICT
Konstruktivisme Interpersonal
Verbal
Linguistik
BBM :
Slaid
power
point,
laptop
Kemahiran:
Melihat
dan berfikir, mengenal pasti
Nilai
:
Menjaga
keselamatan diri, menjaga kebersihan
Sistem
bahasa:
Tatabahasa
(morfologi) – kata kerja
|
||||||||||||||
Langkah
2
( 7
minit)
|
1. Guru
meminta murid mengikut langkah pelaksanaan MASBBD untuk membina ayat yang
lengkap.
|
1. Guru mempamerkan jadual maklumat yang telah
dibuat.
2. Guru
menyoal menggunakan kaedah MASBBD.
3. Guru membantu dan membimbing murid untuk
menaip jawapan mereka pada jadual yang telah disediakan.
4. Guru membantu dan membimbing murid untuk
menulis jawapan pada jadual.
|
ICT
Sistem
Bahasa
Tatabahasa
(morfologi) – kata kerja, kata nama
Teknik
MASBBD:
bertanya
dan menjawab
KBKK:
Menjana
idea
|
||||||||||||||
Langkah
3
( 10
minit)
|
Pembentukan
kumpulan
Membina
ayat berdasarkan gambar.
CONTOH JAWAPAN
1) Murid- murid kelas Enam Bestari sedang
bergotong-royong membersihkan bilik darjah mereka.
2)
Atirah sedang membersihkan papan hitam dengan menggunakan pemadam.
3) Jasmine dan Tony sedang mengelap
meja dan kerusi dengan kain buruk.
4)
Tan Zhi Hua menyapu sampah dengan menggunakan penyapu supaya kelasnya
bersih.
5)
Lim sedang mengelap cermin tingkap yang berhabuk.
|
1. Murid diminta berbincang di dalam kumpulan
untuk membina ayat berdasarkan gambar.
2. Guru mengedarkan gambar yang sama seperti
slaid kepada murid.
3. Guru meminta murid membina dan menulis ayat
berdasarkan gambar menggunakan teknik MASBBD .
4. Setiap wakil kumpulan menulis jawapan pada
kertas majung.
5. Guru menyemak jawapan murid sambil memberi
tunjuk ajar kepada murid.
|
KBKK:
Menjana
idea, mendengar, menulis
Nilai
:
Bekerjasama
dalam kumpulan , berusaha dan rajin
Belajar
cara belajar :
Membina
maklumat
ABM:
-kertas
,pen
BBM:
-lembaran
kerja bina ayat
|
||||||||||||||
Penutup
(4 minit)
|
1. Memberi
tugasan yang berkaitan dengan membina ayat berdasarkan gambar tunggal sebagai
latihan pengukuhan di rumah.
|
1. Guru memberi pujian dan motivasi atas
penglibatan murid semasa aktiviti dijalankan.
2. Guru membuat rumusan tentang isi-isi
penting untuk tajuk hari ini.
3.Guru meminta
murid membaca ayat yang telah dipelajri.
4.Guru
mengedarkan latihan pengukuhan kepada semua murid.
|
Nilai :
Kerjasama
Kemahiran mendengar
|
No helpful👎👎👎
ReplyDeleteWhyyyyy😯😯😲😲
DeleteWhyyyyy😯😯😲😲
DeleteWhyyyyy😯😯😲😲
Delete