Tulis empat
nilai murni yang kamu boleh dapati daripada petikan di bawah.
Pasukan
koir sekolah Suzan diumumkan sebagai johan. Suzan dan kawan-kawannya terlonjak-Ionjak kegembiraan.
Sebagai ketua pasukan, Suzan dipersilakan naik ke pentas. Dia mewakili
pasukannya untuk menerima piala pusingan.
"Aduh,
sakitnya!" Suzan merintih menahan kesakitan. Murid-murid dan guru-guru yang ada di
situ terkejut dan cemas. Masing-masing pandang-memandang.
Mujurlah, dalam keadaan cemas begitu, (2) Vincent dan
Andrew tidak hilang akal. Mereka yang
merupakan anggota Pasukan Bulan Sabit Merah cepat-cepat menghulurkan bantuan.
(3) Vincent dan Andrew segera memberikan pertolongan cemas kepada
Suzan.
Menurut mereka, tangan Suzan terseliuh. Mereka pun menganduh tangan Suzan yang cedera itu.
Kemudian, (4) mereka bersama-sama dengan
Cikgu Lim membawa Suzan ke hospital untuk pemeriksaan lanjut.
NILAI-NILAI MURNI:
1)
Kita mestilah berhati-hati ketika melakukan sesuatu perkara
untuk mengelakkan kejadian
yang tidak diingini.
yang tidak diingini.
2) Kita harus bertindak cepat untuk memberi bantuan kepada kawan
kita yang ditimpa
kemalangan.
kemalangan.
3)
Kita hendaklah sedaya upaya memberi bantuan kepada kawan untuk
meringankan
kesakitan yang dialami.
kesakitan yang dialami.
4)
Kita haruslah rasa prihatin terhadap kawan-kawan.
Latihan
2
Tulis empat
nilai murni yang kamu boleh dapati daripada petikan di bawah.
Budi Baik Dikenang Jua
Pulau
Pandan jauh ke tengah,
Di
balik Pulau Angsa Dua;
Hancur badan dikandung tanah,
Budi yang baik dikenang jua.
Ada
padi ada beras,
Bertanak
nasi periuk suasa;
Ada budi ada balas,
Orang berbudi kita berbahasa.
Buah
rambai di dalam peti,
Masam
manis pula rasanya;
Pandai sungguh mengambil hati,
Serta dengan budi bahasanya.
Kuning
emas masaknya padi,
Mawar
merah dalam jambangan;
Terima
kasih daun keladi,
Budi
tuan jadi kenangan.
Hendak
memetik daun palas,
Buat
isi buah berangan;
Berbudi bukan untuk dibalas,
Hanya untuk kenang-kenangan.
NILAI-NILAI MURNI:
1)
Kita haruslah bersikap baik hati kepada semua orang.
2)
Kita mestilah berterima kasih kepada orang yang telah berbudi
kepada kita.
3)
Kita hendaklah menjadi manusia yang berhemah tinggi.
4)
Kita haruslah mencurahkan kasih sayang sesama manusia.
Latihan
3
Tulis beberapa
nilai/pengajaran yang kamu boleh dapati daripada petikan di bawah.
(1) Hassan merupakan Bendahari Kelab Kebudayaan dan
Kesenian sekolahnya. Dia menjalankan tugasnya dengan baik. Hassan tinggal bersama-sama dengan ibunya yang sakit.
(2) Dia menjaga ibunya dengan baik.
Hassan tidak mempunyai wang untuk membayar kos rawatan ibunya. Dia teringat
akan wang tabung Kelab Kebudayaan dan Kesenian yang berjumlah RM1000.00 Dalam
hatinya dia berkata bahawa dia boleh menggunakan wang itu dahulu.
Namun,
(3 & 4) dia tidak sanggup mengkhianati
kepercayaan yang diberikan oleh guru dan kawan-kawannya. Akhirnya, dia
telah berjumpa dengan guru besar dan meminta bantuan beliau. (5) Pihak sekolah telah mengumpulkan wang untuk
membiayai rawatan ibu Hassan.
NILAI / PENGAJARAN:
1) Sebagai seorang
murid, kita mestilah bersikap amanah terhadap tugas yang
diberikan kepada kita.
diberikan kepada kita.
2) Sebagai anak,
kita mestilah mencurahkan kasih sayang kepada ibu bapa kita. Kita
mesti menjaga mereka ketika mereka sakit.
mesti menjaga mereka ketika mereka sakit.
3) Kita hendaklah bersikap
jujur seperti Hassan yang tidak menggunakan wang tabung
kelabnya walaupun dia tidak mempunyai wang.
kelabnya walaupun dia tidak mempunyai wang.
4) Kita haruslah berfikiran
rasional ketika menghadapi masalah.
5) Kita patut prihatin
dan membantu orang yang di dalam kesusahan.
Latihan
4
Tulis beberapa
nilai/pengajaran yang kamu boleh dapati daripada petikan di bawah.
Jam menunjukkan pukul 3.00 petang.
(1) Amira segera bersiap untuk ke hospital.
Dia tidak mahu terlewat. (2) Dia mahu
menziarahi ibunya yang sedang sakit. Sudah seminggu ibu Amira dimasukkan
ke hospital kerana mengalami tekanan darah rendah. (3) Amira tidak mahu ibunya ternanti-nanti akan kedatangannya.
Tidak berapa lama menunggu, akhirnya
bas pun tiba. (4) Amira berbaris untuk menaiki
bas. (5) Dia membiarkan kanak-kanak dan
orang tua menaiki bas itu dahulu. Amira sampai pada pukul 3.45 petang.
Masih ada 15 minit lagi sebelum waktu melawat. Amira duduk di sebuah kerusi
yang disediakan di kawasan taman hospital berkenaan. (6) Dia mengeluarkan nota kecil dari dalam beg yang
dibawanya. Amira membaca catatan yang dibuatnya.
Tepat jam 4.00 petang, pelawat-pelawat
dibenarkan masuk. (7) Amira segera mendapatkan
ibunya. Dia gembira melihat ibunya semakin sembuh.
NILAI / PENGAJARAN:
1)
Kita haruslah mementingkan
masa dan jangan terlewat untuk sesuatu kegiatan.
2)
Kita mesti sedar
akan tanggungjawab anak kepada ibu dengan menziarahi ibu yang
sedang sakit.
sedang sakit.
3)
Kita hendaklah mementingkan
ibu dan jangan biarkan ibu ternanti-nanti akan
kedatangan kita.
kedatangan kita.
4)
Kita harus berdisiplin
ketika menaiki bas.
5)
Ketika menaiki
bas, kita haruslah bertolak ansur
dengan membiarkan kanak-kanak
dan orang tua menaiki bas dahulu.
dan orang tua menaiki bas dahulu.
6)
Kita hendaklah mementingkan
masa dengan membaca nota kecil sementara menunggu
masa melawat.
masa melawat.
7)
Kita haruslah menyayangi
ibu dan menunjukkan kegembiraan apabila ibu semakin sembuh.
No comments:
Post a Comment